Sclavia desemnează condiţia umană a persoanelor (sclavii) care lucrează pentru un stăpân fără remuneraţie şi ce nu dispun de drepturi asupra propriei persoane.
Asta scrie pe wikipedia românească despre sclavi. Şi daca asta este o definiţie corectă, eu sunt Iisus Christos reîncarnat în ateu. În prima parte a "definiţiei" este implicată noţiunea de "remuneraţie" - care reprezintă un trafic de servicii virtuale între doi indivizi sau între două grupuri sociale. Se naşte următoarea întrebare: În caz că sclavul, în loc să fie remunerat cu 0 lei este remunerat cu 1 leu, înseamnă că nu mai este sclav, deoarece este remunerat cu o sumă diferită de 0?
Cum se stabileşte limita, în funcţie de remuneraţie, astfel încât cei care sunt remuneraţi sub acea limită să poată fi numiţi sclavi, iar cei care sunt remuneraţi peste acea limită să poată fi numiţi nesclavi? Este, bineînţeles o întrebare retorică, menită a-l responsabiliza pe cel care este sclav, dar consideră că nu este, şi nici nu realizează faptul că este.
Mai continuă definiţia noastră cu sintagma "nu dispun de drepturi asupra propriei persoane". Oare ce vrea să însemne asta? Dreptul la avort, de exemplu poate fi calificat ca drept asupra propriei persoane a femeilor? În caz că da, toate femeile din Polonia sunt nişte sclave. (în secolul XXI) . Ce înseamnă mai exact drept asupra propriei persoane?
Este doar o exprimare foarte vagă şi care, după cum bine ştim, a suferit modificări pe parcursul timpului şi pe parcursul maturizării speciei umane. Ceea ce ar vrea de fapt să releve sintagma de sclav, prin "lipsa de drepturi asupra propriei persoane" este de fapt lipsa unui singur drept: dreptul de a lua decizii care vizează propria persoană. Odată ce societatea s-a născut, a apărut şi moralitatea, şi odată cu ea sclavia. Un om singur, pe o insulă pustie, doar acela este absolut liber. Orice îi este permis. Orice doi oameni care împărtăşesc un singur lucru încep uşor să fie unul sclavul altuia, deoarece deciziile unuia vor viza inevitabil persoana celuilalt. Este un truistic fapt care ţine de mecanică şi de interacţiunea a două corpuri.
Simpla acţiune de a socializa sau de a interacţiona cu alţi oameni se traduce prin faptul că unii iau decizii care îi afectează pe ceilalţi. Trist este că din această situaţie nu există ieşire sau cel puţin eu nu o întrevăd. Ceea ce este clar deocamdată, este că opusul sclaviei, adică libertatea, poate fi maximizată prin mininizarea impactului pe care le au deciziile celorlalţi asupra individului x.
Cele mai importante forme de existenţă ale societăţii umane care promovează sclavagismul sunt statul şi "democraţia". Acestea două vizează luarea unei decizii în primul caz de către un grup foarte mic pentru cei mulţi, şi în al doilea luarea unei decizii de către cei mulţi pentru cei puţini. Ceea ce în aceste cazuri foarte defect este faptul că niciunde nu este implicată în vreun fel corectitudinea, realismul şi beneficiul comun posibil al acelei decizii care urmează a fi luată.
Ca un sistem social să fie funcţional şi etic, atunci, modalităţile prin care sunt luate decizii de către unii membri asupra celorlalţi ar trebui să aibă drept caracteristică esenţială viabilitatea şi maximizarea libertăţii indivizilor, nimic altceva, aşa cum se întâmplă în cazul de faţă.
Singurul sistem care în opinia mea ar fi etic, sau cel puţin ar tinde să fie unul etic, este dictatura raţionalismului, şi când spun asta nu mă refer la dictatura unor oameni, fie ei chiar şi raţionali, ci la dictatura unei anume ideologii, cam în acelaşi fel în care în capul credincioşilor dictează iraţionalismul şi credinţa oarbă în dumnezeul ignoranţei. Aceasta nu numai că ar duce la uniformizarea concepţiilor apartenenţilor la specie, (chestiune pe care o urmăresc de obiecei sistemele totalitare, cu alte scopuri, însă) dar, aceasta întâmplându-se va duce la eliminarea existenţei unor decizii care sunt contrare una alteia. Ca să dau un exemplu - toată lumea ar considera că actualii candidaţi la prezidenţiale sunt imorali deoarece folosesc credinţele mistice pentru a acumula voturi, în loc să prezinte programe viabile care pot fi analizate în mod raţional.
Poate pare ciudat, dar în momentul în care toţi indivizii unui grup iau aceeaşi decizie prin simplul fapt că sunt circuitaţi la fel (cu circuite eminamente raţionale), atunci, nimeni nu mai decide pentru nimeni, deci sclavia ar fi eliminată în mod natural. Mi se pare ceva deosebit de simplu şi de avantajos pentru noi toţi şi sunt foarte nervos pe cei care consideră că ignoranţa altora îi face pe ei să beneficieze. Pe termen lung, ignoranţa altora nu poate aduce nimănui vreun avantaj, ci doar mimează nişte avantaje care nu sunt reale.
De aceea voi milita în continuare pentru raţionalism, şi, mai rău de asta voi fi un fanatic împotriva iraţionalismului, care este cea mai dreaptă cale către segregaţie şi către dependenţa indivizilor unii de alţii. Sper că am reuşit să pun nişte întrebari serioase cuiva.
Asta scrie pe wikipedia românească despre sclavi. Şi daca asta este o definiţie corectă, eu sunt Iisus Christos reîncarnat în ateu. În prima parte a "definiţiei" este implicată noţiunea de "remuneraţie" - care reprezintă un trafic de servicii virtuale între doi indivizi sau între două grupuri sociale. Se naşte următoarea întrebare: În caz că sclavul, în loc să fie remunerat cu 0 lei este remunerat cu 1 leu, înseamnă că nu mai este sclav, deoarece este remunerat cu o sumă diferită de 0?
Cum se stabileşte limita, în funcţie de remuneraţie, astfel încât cei care sunt remuneraţi sub acea limită să poată fi numiţi sclavi, iar cei care sunt remuneraţi peste acea limită să poată fi numiţi nesclavi? Este, bineînţeles o întrebare retorică, menită a-l responsabiliza pe cel care este sclav, dar consideră că nu este, şi nici nu realizează faptul că este.
Mai continuă definiţia noastră cu sintagma "nu dispun de drepturi asupra propriei persoane". Oare ce vrea să însemne asta? Dreptul la avort, de exemplu poate fi calificat ca drept asupra propriei persoane a femeilor? În caz că da, toate femeile din Polonia sunt nişte sclave. (în secolul XXI) . Ce înseamnă mai exact drept asupra propriei persoane?
Este doar o exprimare foarte vagă şi care, după cum bine ştim, a suferit modificări pe parcursul timpului şi pe parcursul maturizării speciei umane. Ceea ce ar vrea de fapt să releve sintagma de sclav, prin "lipsa de drepturi asupra propriei persoane" este de fapt lipsa unui singur drept: dreptul de a lua decizii care vizează propria persoană. Odată ce societatea s-a născut, a apărut şi moralitatea, şi odată cu ea sclavia. Un om singur, pe o insulă pustie, doar acela este absolut liber. Orice îi este permis. Orice doi oameni care împărtăşesc un singur lucru încep uşor să fie unul sclavul altuia, deoarece deciziile unuia vor viza inevitabil persoana celuilalt. Este un truistic fapt care ţine de mecanică şi de interacţiunea a două corpuri.
Simpla acţiune de a socializa sau de a interacţiona cu alţi oameni se traduce prin faptul că unii iau decizii care îi afectează pe ceilalţi. Trist este că din această situaţie nu există ieşire sau cel puţin eu nu o întrevăd. Ceea ce este clar deocamdată, este că opusul sclaviei, adică libertatea, poate fi maximizată prin mininizarea impactului pe care le au deciziile celorlalţi asupra individului x.
Cele mai importante forme de existenţă ale societăţii umane care promovează sclavagismul sunt statul şi "democraţia". Acestea două vizează luarea unei decizii în primul caz de către un grup foarte mic pentru cei mulţi, şi în al doilea luarea unei decizii de către cei mulţi pentru cei puţini. Ceea ce în aceste cazuri foarte defect este faptul că niciunde nu este implicată în vreun fel corectitudinea, realismul şi beneficiul comun posibil al acelei decizii care urmează a fi luată.
Ca un sistem social să fie funcţional şi etic, atunci, modalităţile prin care sunt luate decizii de către unii membri asupra celorlalţi ar trebui să aibă drept caracteristică esenţială viabilitatea şi maximizarea libertăţii indivizilor, nimic altceva, aşa cum se întâmplă în cazul de faţă.
Singurul sistem care în opinia mea ar fi etic, sau cel puţin ar tinde să fie unul etic, este dictatura raţionalismului, şi când spun asta nu mă refer la dictatura unor oameni, fie ei chiar şi raţionali, ci la dictatura unei anume ideologii, cam în acelaşi fel în care în capul credincioşilor dictează iraţionalismul şi credinţa oarbă în dumnezeul ignoranţei. Aceasta nu numai că ar duce la uniformizarea concepţiilor apartenenţilor la specie, (chestiune pe care o urmăresc de obiecei sistemele totalitare, cu alte scopuri, însă) dar, aceasta întâmplându-se va duce la eliminarea existenţei unor decizii care sunt contrare una alteia. Ca să dau un exemplu - toată lumea ar considera că actualii candidaţi la prezidenţiale sunt imorali deoarece folosesc credinţele mistice pentru a acumula voturi, în loc să prezinte programe viabile care pot fi analizate în mod raţional.
Poate pare ciudat, dar în momentul în care toţi indivizii unui grup iau aceeaşi decizie prin simplul fapt că sunt circuitaţi la fel (cu circuite eminamente raţionale), atunci, nimeni nu mai decide pentru nimeni, deci sclavia ar fi eliminată în mod natural. Mi se pare ceva deosebit de simplu şi de avantajos pentru noi toţi şi sunt foarte nervos pe cei care consideră că ignoranţa altora îi face pe ei să beneficieze. Pe termen lung, ignoranţa altora nu poate aduce nimănui vreun avantaj, ci doar mimează nişte avantaje care nu sunt reale.
De aceea voi milita în continuare pentru raţionalism, şi, mai rău de asta voi fi un fanatic împotriva iraţionalismului, care este cea mai dreaptă cale către segregaţie şi către dependenţa indivizilor unii de alţii. Sper că am reuşit să pun nişte întrebari serioase cuiva.
O alternativă democatică la dictatura majorității este luarea deciziilor prin consens. Am scris despre asta aici.
RăspundețiȘtergereIdeea-i că "democrația" asta reprezentativă nu-i defapt democație deloc.
E interesant si "insightful" articolul tau. Eu in schimb pe-al meu l-am scris ignorant fata de lecturile pe care ar fi trebuit sa le am in acest domeniu. Adica am scris mai mult ce simt si ce doresc (intr-un stil aproape feminin). O sa ma interesez cand voi avea timp liber de treaba cu luatul consensual al deciziilor. Pare de viitor.
RăspundețiȘtergereNici eu n-am cine ştie ce studii în domeniu. Majoritatea chestiilor le-am aflat de pe net. Chestia interesantă cu netu ăsta-i că dacă eşti interesat de anumite informaţii, acestea parcă sunt atrase de tine ca de un magnet şi până la urmă te găsesc ele pe tine.
RăspundețiȘtergereAdica am scris mai mult ce simt si ce doresc (intr-un stil aproape feminin)
RăspundețiȘtergereAdica femeile au predominant acest mod de a face/spune/scrie lucrurile ? Poate, dar daca asa ai facut, puteai sa spui "stil feminin" si nu "aproape stil feminin" . Adica, daca e sa fi misogin la faza asta, macar zi-o pe sleau . Ai fost feminin in gandire ! Come on, femeile se exprima/scriu in general fiind ignorante asupra subiectului, si mai mult decat atat, barbatii in general scriu fiind complet informati asupra subiectului ? Mie de multe ori imi vine sa scriu si nici nu o fac pentru ca simt ca nu stapanesc subiectul...imi notez doar niste idei pentru viitor .
Pe mine nu ma deranjeaza daca e adevarat, dar poate ai tu o prejudecata, totusi.
Adica, daca e sa fi misogin la faza asta, macar zi-o pe sleau . Ai fost feminin in gandire!
RăspundețiȘtergereN-am cum sa fiu misogin, cel mult mizantrop; vorba e ca femeile sunt mai sentimentale, nu era vorba despre informare sau dezinformare.
Daca acceptam ca ignorant= neinformat .
RăspundețiȘtergereAtata vreme cat si o femeie si un barbat pot scrie articole informate/dezinformate, cum se numeste ca tu consideri ca femeile in general sunt predispuse la a scrie articole sentimentale deci avand in vedere contextul, dezinformate . Sa mai punem la socoteala natura articolului la care te refereai si care nu are un subiect sentimental, ca de exemplu catei batuti sau copii bolnavi, si reiese ca femeile sunt inclinate sa sentimentalizeze pana si procesul fotosintezei :D
Cum ziceam, poate asa este, poate femeile tind sa nu fie in stare sa scrie lucruri obiective, informate, dar daca asa crezi, spune asa, cel putin eu nu m-am atacat nici la afirmatiile lui Hitchens ca femeile nu se pricep la umor in sens de a crea/prezenta, nu la a avea simtul umorului per se.
Am mai zis odata ca nu are legatura cu informarea / dezinformarea. Poate m-am exprimat gresit, insa nu sunt misogin. Afara de cazul femeilor dreptcredincioase si crestine, deci misogine. Comparatia intre masculi si femele este una trista, echivalenta comparatiei intre cartofi si pepeni.
RăspundețiȘtergereBine, cred ca in urma insistentelor tale, am reusit sa citesc ce ai scris in alt mod decat cel care imi aparea evident :D Nu ca femeile scriu asa ca n-ar fi in stare sa scrie altfel, ci ca femeile au un anumit mod de a scrie sentimental,atunci cand scriu asa,in care scriu ce simt si ce doresc, pe care poate barbatii nu il prezinta asa des . Poate alaturarea celor 2 propozitii, si faptul ca a doua vine sa o explice pe prima, femininul explica ignoranta a lasat sa se inteleaga...ca faptul ca ai scris asa e sub tine .
RăspundețiȘtergere