Pagini

joi, 9 februarie 2012

Reclama e sufletul comerţului şi al nesimţirii

    Deja ne-am obişnuit să avem toţi parte de doza periodică de insulte numită reclamă. La prima vedere reclama pare cu totul şi cu totul altceva, însă în esenţa ea este constituită din jigniri şi tehnici de manipulare care servesc unui singur scop - îmbogăţirea unor oameni cărora bogăţia nu le mai ajunge. La prima vedere ele parcă vin s-o ajute pe sărmana fiinţă umană care de-abia se mai descurcă fără ultimul gadget, fără ultima cremă de mâini, fără cea mai şmecheră maşină şi dracu' mai ştie ce briz-briz inutil. În fapt reclamele vin să te ajute să te uşurezi de bani cât mai repede cu putinţă şi mai vin să te ajute să-ţi distrugi echilibrul psihologic pentru că scopul unei reclame nu poate fi îndeplinit decât distrugând echilibrul psihologic prin crearea unor noi nevoi. Nevoi pe care nu le-ai mai fi avut daca nu ai fi văzut reclama în primul rând.
    În mod tradiţional, reclamele ţintesc, stimulează şi exacerbează cele mai frumoase sentimente şi predispoziţii umane: invidia, lăcomia, egocentrismul şi frica - frica de-a fi rejectat sau frica de-a fi umilit, metodele principale fiind insultele, minciunile şi ameninţările. Că vecină-ta o să facă haz de tine din cauză că ai un detergent mai prost, ba că femeile n-or să stea ciorchine pe tine dacă n-ai o maşină scumpă, ba că nu eşti bărbat adevărat dacă nu te dai cu aftershave. Că nu se uită bărbaţii la tine dacă nu eşti cremuită, vopsită, cercelată şi îmbrăcată de la casa de modă, ba că or să se uite femeile la tine doar dacă te dai cu dracul ştie ce deodorant. Şi bineînţeles dacă nu bei apă cu zahăr dintr-o sticlă pe care scrie "Coca-Cola" nu poţi să faci parte din grupul virtual de prieteni ai vreunei nulităţi celebre de statura lui David Bechkam.
   Nu sunt bărbat adevărat dacă nu mă dau cu aftershave? Dar ăia care au trăit înainte să se inventeze aftershave-ul şi se dădeau ori cu spirt ori nu se dădeau cu nimic din cauză că erau bărboşi, ei bine ăia ce erau, erau femei cumva, nu erau bărbaţi adevăraţi?
    Reclama este o dublă insultă pentru specia noastră deoarece mesajul ei de bază spune odată că fără toate acele obiecte pentru care ea face propagandă, omul este incomplet şi pe deasupra mai spune şi că omul este atât de imbecil încât nu poate să-şi dea seama că îi lipseşte ceva. Eu totuşi, când am văzut că o să rămân fără pâine m-am dus la magazin şi mi-am luat alta, în ciuda faptului că n-am dat peste nici o reclamă care să-mi spună că nu sunt cool dacă nu-mi cumpăr pâine. Chiar stau câteodată şi mă mir îndelung contemplându-mi capacităţile intelectuale care sunt atât de potente încât mă ajută să-mi dau singur singurel seama de nevoile pe care le am, fără să fiu ajutat din toate părţile de reclame. Şi nu ştiu cum se face că niciodată aceste nevoi ale mele nu includ obiecte care sunt prezentate în reclame.
    Aceste tehnici de manipulare nesimţite sunt prezente peste tot, pe internet, la televizor, afară pe pancarte, ca nişte tânţari care te bâzaie, te pişcă şi nu-ţi dau pace ci îţi sug sângele şi te irită tot timpul ca să cumperi, să cumperi şi din nou să cumperi. Ia să ne gândim că n-ar fi vorba de cultul lăcomiei ci de alt cult, să zicem al martorilor lui Yehova. Că în decursul unui film se face deodoată pauză şi apar martorii lui Yehova propovăduind cuvântul Domnului în două reprize a câte cinci clipuri succesive. Că nu poţi să asculţi un radio fără să nu-i auzi pe martorii lui Yehova repetând până la plictiseala supremă că Pământul are 6000 de ani. Că atunci când te plimbi prin oraş ridici ochii către cer dar privirea îţi este obturată de o pancartă în care martorii fac propagandă împotriva tranfuziei de sânge. Păi fiind astfel asediat şi violat mental din toate direcţiile de martorii ăştia n-ai vrea să le mulţumeşti pentru serviciile lor şi să-i trimiţi puţin la mama dracu'?
    La fel trebuie să se întâmple şi cu reclamele acestea şi cu propaganda lor infectă pentru consumerism. Cine este interesat de ele - în speţă nimeni - să le poată consulta doar în locuri special amenajate şi între anumite ore.

31 de comentarii:

  1. Daca discuti doar de reclama izolata, si mai ales de cele care intr-adevar "lauda" cu tupeu si fantezie sora cu vroa boala psihiatrica, pot sa zic DA, de acord!
    Dar cred ca reclama este doar un aspect al acestui sistem social bazat pe consum(incorect dupa mintea mea), aspect care de fapt reflecta "spiritul" ce domneste in el: "iti vand si kkt, numai sa cumperi iar eu sa castig". Sistemul social al capitalismului promoveaza aspectul reclamei, atat din punct de vedere al businessului in sine (din reclame se castiga sume absolut enorme) cat si ca scop final, de a se vinde produse. Este un panou publicitar in oras care se adreseaza chiar si celor ce au nevoie de reclama: "n-ai reclama, nu existi!"

    Chiar si asa, nu toate reclamele pun problema atat de jignitor, sunt cateva exceptii. Unele chiar au un soi de bun gust, insa ramane aspectul manipularii, ca doar toti vor sa te convinga prin mijloace de la subtile la barbare, sa cumperi acel produs si daca-ti trebuie si daca nu.

    De foarte multe ori descopar asemanari foarte mari intre modul de transmitere a mesajelor la religiosi, la comercianti si la politicieni. Schimbi doua-trei substantive cu unele din alt domeniu si merge la fix!..:).. Gandeste-te putin la reclama aia de la Romii-Telecomii cu colindul, exact asta au si facut! Si le-a iesit atat de bine ca bolovanul ala spalat la creier de la CNA s-a ofuscat instantaneu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Capitalismul este de-a dreptul imbecil. Cica in capitalism cererea trebuie sa controleze oferta, adica daca oamenii nu cer - sa nu li se ofere. Iar cantitatea imensa de adevertising tocmai asta vine sa faca, sa contrazica acest principiu al capitalismului si sa supradimensioneze cererea - prin manipulare psihologica agresiva. Si vine sa faca lucrul asta deoarece sectorul de oameni care este angajat actualmente in producerea de bunuri utile poate sa reprezinte un procent foarte mic din populatie si inca in descrestere, din cauza avansului tehnologic. Dar dupa capul capitalistilor doar pe acestia (procentul mic si descrescator) poti sa-i platesti deoarece doar ei sunt angajati in productie iar restul trebuie sa moara de foame. Care pana si ei isi dau seama ca nu-i ok.

      Asa ca ei spun ca au doua posibilitati - ori sa creeze sectoare noi de productie si campuri noi de consum in asa fel incat cei mai multi indivizi sa poata fi angajati in productia vreunui fel de bunuri - deci sa poata fi remunerati conform doctrinei capitaliste, ori sa-i tina pe cei care raman pe dinafară pe banii celorlalti - ceea ce ar insemna socialism, deci blasfemie.

      Cea de-a treia posibilitate, care este cea rationala, si eu nu ma prind de ce nu se implementeaza, este redistributia muncii si deci a remuneratiei. Sa ai o aberatie sociala asa cum este somajul este nu doar extrem de cretin ci si inuman.

      In fine, nu exista sistem capitalist adevarat care sa fie in functiune, tot ceea ce se vede pe afara sunt hibrizi de capitalism socialist. Insa ideea este ca pentru a se intretine o minciuna gogonata - aceea ca toti oamenii trebuie sa munceasca in sec XXI 8 ore pe zi ca sa sustina civilizatia - se recurge la ideea asta de consum inventat si de cerere exacerbata. Ar trebui sa muncim toti cate 3 ore (maxim) pe zi, sa consumam mult mai putin bullshit, si sa munceasca toata lumea, ca pe someri oricum ii platesti, in loc sa muncim 8 ore pe zi ca sa consumam ca niste porci si sa spunem ca chiar este nevoie de atata munca din cauza consumului care e atat de mare.
      Mai ales ca o sa dam foarte rapid ochii cu penuria de resurse.

      Dar vad deja am scris o postare aici - o sa mai abordez eu subiectul asta in mai multe articole.
      Oricum reclamele, dragute, simpatice, amuzante sau nu, pentru mine nu sunt in esenta mai breze decat un popa amuzant si simpatic. O fi amuzant si simpatic insa va fi mai amuzant si mai simpatica atunci cand nu o sa mai fie un parazit care indobitoceste oamenii si o sa se puce de lucruri mai oneste.

      Ștergere
    2. "Iar cantitatea imensa de adevertising tocmai asta vine ..... sa supradimensioneze cererea"

      Partial adevarat, din pacate partea mai mare. Partea mai mica e legata de faptul ca reclama este o componenta a sistemului concurentional, iar concurentii daca nu vin si cu performate reale, mai devreme sau mai tarziu ies de pe piata. In sensul asta putem vorbi de un capitalism care produce efectiv valoare (tehnologii, idei de viitor si la care nu prea avem ce critica), si o parte neproductiva, care e mai mare si pe care ai dezvoltat-o in articol.

      Asadar exista performante si deasemeni exisista suficiente exemple in care competitia acerba aduce performanta de varf, o sa amintesc doar unul singur: formula 1! Acolo sistemul concurentional produce performante ce se simt pana la omul de rand, sistemele dezvoltate in acest domeniu elitist al sectorului auto, aduc an de an plusuri in performanta si tehnologie, iar cele mai multe ajung sa fie implementate la autovehiculele obisnuite. Dar pana si acolo abunda de reclame ce mustesc de snobism si fitze de 2 lei vechi, lucruri care zic eu ca pot fi evitate.

      Daca dezovlti ideea asa cum ai facut-o tu godless nu pot sa nu fiu de acord, insa si mie mi se pare ca eviti sa abordezi partea productiva a acestui capitalism hibrid, asa cum e el si bineinteles ca se ajunge la cele 2 variante. A 3-a posibilitate tine cont mai mult de partea aia eficienta, productiva si ignora total acea parte neproductiva.

      In realitate cele 2 parti coexista, avem in aceleasi domenii si produse de o calitate buna, care-si fac treaba asa cum e de asteptat, la care (normal) reclama se face mult mai putin prin petodele clasice si mai mult prin ele insele, dar si acele produse fie inutile, fie copii ieftine si de o calitate de la proasta in jos, la care e nevoie ca reclamele sa fie abundente, iritant de abundente! Exemplul cu popa simpatic e de-a dreptul elocvent pt. astea, mai ales ca pana la urma tot la o discutie asemanatoare cu cea despre religie si efectele nasoale pt. societate ajungem.... Daca lasam sa coexiste prostia cu desteptaciunea, n-are cum sa iasa foarte bine!

      Ștergere
    3. putem vorbi de un capitalism care produce efectiv valoare (tehnologii, idei de viitor si la care nu prea avem ce critica)

      Eu zic ca ideile de viitor si tehnologiile nu sunt produse de concurenta si nici de capitalism ci de traficul liber de informatie. Peste 85% din merit l-as arunca in spatele traficului de informatie. Nicola Tesla de exemplu avea destul de putina treaba cu concurenta. El traia in lumea lui.. plina de curenti si de dispozitive electrice, nu prea avea treaba cu oamenii, in general.

      Asadar exista performante si deasemeni exisista suficiente exemple in care competitia acerba aduce performanta de varf

      Exista mai multe tipuri de concurenta. De fapt conteaza foarte mult care este criteriul de departajare din cadrul competitiei. Daca criteriul competitiei este a produce un obiect cat mai fiabil si mai durabil rezultatul o sa fie unul, daca criteriul competitiei este profitul, rezultatul o sa fie altul. Din pacate in capitalism criteriul de concurenta este profitul (spre deosebire de formula 1) unde criteriul de concurenta e performanta. Dupa care criteriu de concurenta este functional, asa o sa ai rezultatele, la antilopa unde criteriul e fuga o sa ai o creatura sprintena iar la crocodil unde criteriul e stealth-ul si consumul de energie o sa ai chestia aia mare, greoaie si de culoarea baltii insa foarte rezistenta la foame.

      Iar faptul ca in capitalism criteriul principal de departajare intre concurenti este profitul - lucrul asta este dezatruos pentru calitatea produsului, pentru fiabilitatea si eficienta lui si este si pentru conumator la fel. Se ajunge la niste aberatii crunte asa cum este obsolenta planificata.

      Daca dezovlti ideea asa cum ai facut-o tu godless nu pot sa nu fiu de acord, insa si mie mi se pare ca eviti sa abordezi partea productiva a acestui capitalism hibrid, asa cum e el si bineinteles ca se ajunge la cele 2 variante

      Nu prea am inteles despre ce vorbesti. Dezvolta (pe intelesul meu) ca vreau sa stiu despre ce-i vorba. Eu afirm deocamdata ca orice consum motivat de reclama trebuie sa fie eliminat. Mai ales din cauza ca nimeni nu i-ar simti lipsa. Cu celalat consum nu am nimic. Exista ceva ce tu gasesti indispensabil in consumul motivat reclama? Eu zic ca tocmai asta e ca daca ceva e indispensabil nu-ti trebuie reclama pentru el.

      Ștergere
    4. E evident ca criteriul profitului maxim este unul din criteriile de baza al capitalismului, insa nu e singurul si nici nu e constant. Uneori preferi sa ai un profit mai mic, prin faptul ca investesti in tehnologii, in oameni, in infrastructura, iar alteori profitul este mai mare tocmai pentru ca ai luat in considerare aceste investitii.

      Asadar, criteriul profitului maxim este in legatura si contrabalansat ca si efect de alte criterii printre care si cel de performanta. Un concurent de pe piata nu are cum sa fie prea mult timp in profit daca nu investeste in performanta, nu neaparat in produsul lui (desi pana acolo si aici va umbla), ci de exemplu in tehnologiile folosite, pentru ca performanta poate aduce costuri de productie mai mici la acelasi profit, deci o posibila scadere a pretului... vanzari mai bune.. profit mai mare!!
      La Formula 1 criteriul nr.1 este performanta, insa daca aceasta performanta nu aduce echipelor contracte de reclama sau investitori interesati in performanta,nu rezista. Vorbind doar de investitori, ei sunt cei care transpun tehnologiile cu performante de varf, noi tehnologii nemaiintalnite .. in produsele lor, pentru a le creste performantele, pentru a avea produse mai vandabile.. pentru profitul mai mare, care apoi va amortiza investitia in Formula 1.

      "Nu prea am inteles despre ce vorbesti"
      Ma refeream la faptul ca in articolul tau ai abordat doar partea reclamelor la produse unde producatorul e axat mult prea mult pe profit si mult prea putin pe performanta. Reclamele la aceste produse sunt nu numai mincinoase, dar si extrem de tupeiste, de regula de foarte prost gust, puternic manipulatoare. Acele reclame urmaresc fraierirea consumatorului credul , naiv, si din pacate abunda pe media, pe internet chiar.
      Ce vreau sa spun e ca in capitalism exista si mecanisme care functioneaza binisor, care au ca un efect si posibilitatea abordarii reclamelor dintr-un punct de vedere util: informarea. Nu ai cum sa afli altfel de ele, cineva trebuie sa ti le prezinte intr-o forma cat mai simpla, sa-ti evidentieze avantajele pe care ti le ofera etc.

      Ștergere
    5. Uneori preferi sa ai un profit mai mic, prin faptul ca investesti in tehnologii

      Ar fi frumos sa fie asa dar nu-i, deoarece exista concurenta. Daca concurenta are strategie de profit pe termen mai scurt decat tine atunci pe termen scurt te scoate de pe piata si apoi chiar nu mai conteaza ce se intampla pe termen lung. Cat despre investitiile in oameni, nimeni nu o face. Exista universitati care nu sunt de stat dar functionarea acelora este platita cu banii parintilor care isi trimit copii la ele. Acolo e capitalul parintilor nu al vreunei firme. Mie si asta mi se pare o idee proasta deoarece invatamantul gratuit e pe post de regula de aur pentru mine. Daca exista acolo un sarac nemernic care nu are dupa ce bea apa trebuie sa i se ofere sansa de-a invata si sa aiba aceleasi conditii de-a invata cu aia care au bani.

      Asadar, criteriul profitului maxim este in legatura si contrabalansat ca si efect de alte criterii printre care si cel de performanta

      Pe mine nu ma face fericit lucrul asta. Intr-adevar, pe baza asta rezulta ca exista o limita a calitatii sub care nu se poate trece in dinamica competitionala. Dar asta este departe de calitate optima si eu pe aia as urmari-o. Pe vremea capitalismului vechi, pana prin 1940, chiar se faceau lucruri durabile si bune. Imediat cum au invatat cate ceva de psihologie si marketing si s-au sofisticat ingineriile financiare si alte tehnici de profit fara imbunatatirea calitatii, au inceput sa produca bullshit. Si problema este ca e de ajuns sa apara pe piata un concurent care in loc sa joace preferential pe calitatea produsului joaca murdar (se duce in China sa-si produca componentele) si ii scoate de pe piata pe aia care nu joaca murdar. Practic concurentii sunt obligati sa joace si ei murdar si sa faulteze cumparatorul cu tot felul de abureli. Daca unul incepe sa spele populatia pe creieri ca produsul lui e cel mai bun, ceilalti care nu fac acelasi lucru ajung cu oistea-n gard.
      Mai ales ca oamenii sunt creaturi irationale si foarte multi au sa sacrifice calitatea in favoarea unui pret mai scazut. Vezi si hiperbolic discounting-ul, care baga in ceata nu doar cumparatorul dar in principiu omoara si investiitiile pe termen lung.

      Nu ai cum sa afli altfel de ele, cineva trebuie sa ti le prezinte intr-o forma cat mai simpla, sa-ti evidentieze avantajele pe care ti le ofera

      Eu zic totusi ca daca esti interesat sa cumperi vreo chestie poti sa te interesezi, pe internet, pe site-ul producatorului sau sa existe cataloage specializate, asa cum era nekermann-ul nemtesc, nu e nevoie sa impanzesti spatiul public cu aceste lucruri. As vrea si eu sa impanzesc spatiul public cu niste reclame la psihologie cognitiva si evolutionista dar nu am bani. Nu mi se pare ok ca cei care au bani sa dicteze opinia publica. Din faptul ca au bani nu rezulta ca sunt onesti sau ca promoveaza vreun adevar.

      Ștergere
    6. "Dar asta este departe de calitate optima si eu pe aia as urmari-o."
      Deci la asta chiar nu am ce sa comentez! Este exact si parerea mea si cu asta ai spus chiar foarte multe. Problema este sa fie urmarit criteriul de optimizare a productiei de bunuri si valori, cu efect in bunastarea TUTUROR indivizilor, iar asta nu este deloc caracteristica capitalismului, el vizand o sedimentare a claselor sociale, iar bunastarea nu e pentru toata lumea.

      "Pe vremea capitalismului vechi, pana prin 1940, chiar se faceau lucruri durabile si bune"
      Si acum se fac lucruri bune si foarte bune, insa e foarte dificil sa le gasesti TOCMAI din cauza abundentei de reclame care creaza mai multa confuzie decat informare reala. Insa in fiecare bransa exista cunoscatori, entuziasti sau chiar cercetari care pot sa-ti ofere informatii detaliate despre produsele de calitate buna. Nici chiar personalul firmelor producatoare nu-s in stare sau nu vor sa te documenteze 100% corect, din aceleasi motive legate de concurenta si reclama.
      Iar durabil nu inseamna neaparat bun!! Asa exista si acum autovehicule (ca vorbeam de ele) care functioneaza bine mersi, n-au probleme nici acum, insa exista la ele o uzura morala foarte puternica, care afecteaza parametrii de functionare(consumul de carburant, confortul si siguranta pasagerilor etc). Politica asta de consum are si avantaje, nu doar dezavantaje, iar cel mai important este ca permite tehnologiilor noi sa fie implementate foarte repede.

      "asa cum era nekermann-ul nemtesc" .. iti mai aduc si eu cateva reviste, poate nu asa groase, insa tot cataloage sunt si alea, si reclamele sunt multe la fel de idioate precum cele de care e de fapt vorba aici! Deci termenul de "publicitate" este in esenta corect: face publice informatii legate de produse si servicii, modul de acces la ele, disponibilitatea lor. Insa cand se foloseste aceasta cale prin care in mod normal ar trebui sa se ofere informatii prin care clientul sa decida cat mai optim pentru el, pentru a face de fapt o alegere cat mai corecta pentru furnizor.. deja e altceva! E ca si cu informatia stiintifica in comparatie cu cea oferita de religiosi, in primul caz esti indeamnat sa ajungi la cunoastere dobandita critic (asta fiind optim in ce priveste individul), altii la o "cunoastere" impusa de interesele lor, creeaza doar mirajul ca e in interesul individului.

      Ștergere
    7. "Din faptul ca au bani nu rezulta ca sunt onesti sau ca promoveaza vreun adevar."
      Ba rezulta, numai ca adevarul ala suporta niste ghilimele, e vorba de "adevarul" care-i avantajeaza pe ei! Iar interesul de a fi in fata, de a domina pe cel de langa tine, vine de foarte departe, din vechile legi ale junglei unde avea forma "cel mai adaptat, supravietuieste" sau "cel puternic il papa pe cel slab"

      Ștergere
    8. Politica asta de consum are si avantaje, nu doar dezavantaje, iar cel mai important este ca permite tehnologiilor noi sa fie implementate foarte repede.

      Din punctul asta de vedere este corect ce spui. Dar exista si alte lucruri care influenteaza implementarea noilor tehnologii. Aceste tehnologii noi ar fi implementate mult mai repede daca capitalismul are recunoaste ca este lipsit de raspuns social la aproape orice salt tehnologic. Problema cu salturile tehnologice este ca in aceasta lume a serviciilor legaturile sunt atat de stranse incat un mic rahat de avans tehnologic poate desfiinta sectoare intregi de industrie si servicii.

      Uite, eu sunt muncitor pe calculator. Eu si cu multi altii. Ei bine nu exista nici un fel de motiv pentru care eu sa ma prezint zilnic la sediul firmei. As putea sta si la Poplaca, doar sa am o conexiune functionala de internet si securizata. E floare la ureche sa faci asa ceva. Ba, as fi dispus sa-mi montez si un webcam ca sa se uite la mine in timpul programului de lucru daca tin aia mortis, insa eu imi fac treaba din principiu, n-am nevoie sa fiu supravegheat de careva. As plati eu netul si intretinerea calculatorului din banii mei, doar sa ma lase acasa si toata lumea ar fi fericita in afara de:
      - mafia imobiliara + x% din joburile asociate ei,
      - o parte din transportul in comun,
      - o parte din transportul individual cu consumul de benzina asociat si tot ceea ce presupune acesta, adica o parte din infrastructura si joburile asociate, distributiei de combustibil.
      - locul de munca al femeilor de serviciu care lucreaza in aacele firme si alt personal auxiliar care intretine echipamentele pe care lucreaza muncitorii.
      - orice furnizor de consumabile sau neconsumabile pentru firme (mese, scaune, birouri, etc.)
      Si evident, o sa castigi cateva locuri de munca pentru niste administratori de retea si firmele care distribuie internet, cu cei care se ocupa de infrastructura aferenta. Foarte putini. Cert este ca tehnologia asta produce in economia capitalista mai mult dezastru decat profit, sperie foarte multi oameni, foarte multi afaceristi (pe unii lasa fara afaceri iar pe altii fara loc de munca) si in conditiile in care nu exista alternative nu va fi implementata. Lucru care mie mi se pare trist.

      Cu publicitatea n-as avea nimic, dar sa fie publicitate nu bullshit. Doar imi imaginez cum i-ai lasa sa faca publicitate si nu reclama si cum ar incepe sa-si coloreze si sa-si impestriteze produsele ca sa apara chiar mai tipator la ochi decat arata acum :)

      Ștergere
  2. Hai sa te enervez si eu, desi cred ca deja ai vazut reclama asta:
    http://www.youtube.com/watch?v=Ko9XYbRKw4Q

    Pe langa faptul ca vinde bullshit, mai si minte. Auzi, "numai efecte secundare pozitive".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nici macar de alea care care sunt mult prea mincinoase nu am vorbit aici. Alea sunt primele care trebuie exterminate.

      Ceea ce trebuie sa-i dea de gandit oricarei persoane rationale este ca aceste reclame nu se adreseaza deloc ratiunii - nu incorporeaza persuasiune logica ci tehnici de manipulare si fente retorice. Pentru mine e suficient lucrul asta ca sa stiu ca e ceva foarte murdar ascuns in ele.

      Ștergere
  3. Mai, dar nu era vorba ca nu vorbim de fight club? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu ce poate rezolva o actiune anarhista ca aia din Fight Club. Ar fi totusi simpatica.

      Ștergere
    2. Eu zic ca ala care da cu piatra trebuie sa ne explice si ce vrea sa puna in loc. Altfel se cheama "actiune anarhista". :)

      Ștergere
  4. Sa pui un alt sistem in locul celui actual. Reclamele sunt o parte integrata in societatea capitalista, nu poti cere sa dispara fara sa oferi o alternativa. Parerea mea e ca dai cu piatra in stilul: "nu beti apa ca e rece si faceti galci". Bucata in care "apa e vitala supravietuirii" iti scapa, nu o vezi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu trebuie sa pun nimic in loc.

    Sa zicem ca de maine dispar reclamele cu Coca Cola. Daca reclamele astea au vreun efect atunci va disparea o anumita parte dintre consumatori si odata cu ei vor trebui disponiblizati niste muncitori de la Coca Cola. Aia sa fie recalificati sa ofere un serviciu real, util, adica un serviciu care este dorit in lipsa reclamei. Insa cel mai probabil ca oamenii nu vor dori un nou serviciu in lipsa reclamei. Sa se faca atunci un studiu de piata sa se vada care sunt cei care au renuntat la consumul de Cola si sa fie taxati cu 0,000x% din salariul lor, sa fie taxati exact cu banii pe care ii dadeau pe Coca Cola. Iar cu acei bani sa fie platiti muncitorii disponibilizati sa preia o parte din munca celorlalti - 0,000x%

    Tu practic acum platesti niste oameni si aia iti fac Coca cola. Daca dipare Coca Cola din ecuatie, tu vrei plati pe cei care munceau inainte la Coca Cola nu sa-ti fabrice Cola ci sa munceasca in locul tau pentru banii pe care ii dadeai pe produsele lor. Acum sa spunem ca ai salariu de 100 mil si ca lucrezi 8 ore pe zi. Sa zicem ca 25% din salariul tau se duce pe produse a caror achizitionare este motivata de reclama. Eu zic ca in urma disparitiei reclamelor sa fii taxat cu 25% din salariu si sa ti se ia din munca 25%. Adica sa primesti salariu 75 mil si sa lucrezi 6 ore pe zi. N-ar trebui sa simti lipsa banilor deoarece acele produse pe care le cumparai cu ei tu nu le mai doresti. Dorinta ta era motivata de reclame.

    Nu spun astea la modul exact ci orientativ. Insa ideea este ca lipsa consumului sub compulsie trebuie sa se traduca in timp liber mai mult odata cu bani mai putini. Este ca si cum in loc sa cumperi cu banii din salariul tau niste produse care costa 25 mil iti cumperi timp liber cu aceiasi bani.

    Toata lumea ar trebui sa obtina mai mult timp liber in acest fel. De fapt, fiecare salt tehnologic ar fi trebuit sa produca timp liber pentru oameni, sa-i dezocupe. In loc sa se intample asta oamenii tot 8 ore pe zi lucreaza iar salturile tehnologice s-au transformat in aceste servicii a caror existenta nu-i sustinuta intr-un mod onest, nu-i dictata de cerere ci de manipulari psihologice, si s-a mai transformat in foarte multi bani pentru bancheri si alti oameni cu probleme la cap.

    RăspundețiȘtergere
  6. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Este "foarte adevarat" ceea ce spui tu, godless, ...numai ca fix asa cum spui si ti-ai dori tu s-ar potrivi "perfect" intr-o societate a robotilor sau ceva pe-acolo. (nu la ad-literam cuvintele puse in ghilimele!)
    Dar noi traim intr-o societate umana si biologica, ...iar la fel cum paunul isi face "reclama" cu coada sa ca este apt, bun, capabil, la fel cum se face "cunoscut" cu strigatele sale pt a atrage femela, ...undeva asemanator si oamenii isi fac reclama (sau propaganda in sistemele dictatoriale etc). Numai ca la om a ajuns sa fie ceva mult mai sofisticat si mincinos decat la "sincerul" paun, care-si pune in joc viata pt a sustine o coada cat mai atragatoare si sofisticata, tot din motive de "reclama"... Omul a ajuns mai mincinos, inselator, mult mai pervers in tehnicile lui de a atrage "tinta dorita" decat oricare alt animal. Dar este pana la urma tot un joc al evolutiei, numai ca in alt context si cu alte reguli, intr-o lume a unor animale (oamenii) care au ajuns la alt nivel al "jocului". Iar "paunul" (firma) care isi incordeaza "coada mai mare" (reclama mai mare) si pe gustul "paunitei" are de castigat (...dar tintele sunt de tot felul la oameni: segmentele de jos cu produse ieftine, segmentele medii, segmentele cu produse de lux, de "marca" etc)...
    Iar teoretic, ...daca se recurge la o tehnica a unei reclame inselatoare care nu e nimic mai mult decat inselatorie, ...ar trebui sa tina pana la un moment dat, dupa care "tinta" care a muscat momeala sa realizeze ca este inselata si asta sa reprezinte finalul "produsului" respectiv (asa cum s-a intamplat cu propaganda mincinoasa a sistemelor comuniste, care conform propagandei erau "egalitare", "democratice", "umaniste", "libere"). La fel si cu produse care se descopera a nu fi nimic mai mult decat simple inselatorii, ...tin pana la un moment dat, sau chiar explodeaza mamaliga si pica de tot, ...chiar daca unele lasa in urma milioane de victime ale reclamei mincinoase (la fel e probabil si in cazul animalelor, in final au rezistat cele care isi fac reclama "pe bune", pt ca produsul respectiv trebuie sa se manifeste si altfel decat in reclama, ca doar va fi "consumat", iar "cozile false" au picat; ...dar n-am exemple momentan, e doar o impresie)...
    La om e ceva mai complicat, pt ca omul e mult mai pervers, iar "victimele" sunt de mult mai multe soiuri, ...iar daca nu e chestie "de viata si de moarte", reclama mincinoasa poate trai mult si bine (deci minciuna nu are totusi picioare atat de scurte, din pacate).

    Nu contest in esenta ce spui tu, godless, rezonez in multe privinte cu ceea ce spui si cu ceea ce ti-ai dori. Mi-ar placea si mie ceea ce propui (inclusiv in comentarii), imi suna idealistic! Si la fel de impotriva sunt si eu impotriva reclamelor si publicitatii agresive si mincinoase... Mi-as dori o educare si o constientizare mult mai buna a oamenilor si eventual si niste organizatii non-profit, sustinute de oameni de buna credinta, care sa demaste reclamele mincinoase sau minciunile din reclame!
    Dar reclama, intr-o anumita forma (in forma de coada de paun :)) mi se pare ca face parte din lumea noastra, este inerenta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In conditiile in care noi traim intr-o lume cu resurse finite, a stimula consumul este in mod cert o idee deosebit de proasta. Este exact acelasi tipar al unor comportamente care sunt avantajoase unora pe termen scurt dar daunatoare tuturor pe termen lung. Vezi popii cu biserica lor.
      Si ce ma deranjeaza si mai mult este ca nici macar nu produc fericire sau multumire de sine. Consumatorii nu sunt multumiti oricat ar avea deoarece sunt lucrati la creieri sa vrea si sa vrea si sa vrea, la fel cum producatorii sunt manati de frica de faliment si de competitia inerenta sistemului capitalist. Si ma mai deranjeaza si concentrarea asta pe faptul de-a detine obiecte iar pe idei deloc. Nu vezi pe nicaieri prin media vreo reclama la intelect pentru ca astia nu vor o populatie de intelectuali ci de consumatori.

      Ca o fi natural, ca nu o fi natural un asemenea comportament pur si simplu nu conteaza; noi deja avem zeci de comportamente care nu sunt "naturale".

      Dar reclama, intr-o anumita forma (in forma de coada de paun :)) mi se pare ca face parte din lumea noastra, este inerenta.

      La fel si vrajitoria a facut parte din lumea noastra. Cand se va intelege de ce reclama asta este daunatoare va sa dispara. Eu deci am sa pun cateva articole pe aici sa arat cum e daunatoare aceasta reclama.

      Ștergere
    2. @godless
      Da, ai dreptate, intr-o lume cu resurse finite, a stimula in mod iresponsabil consumul este o idee deosebit de proasta. Cred ca este unul dintre cele mai mari pacate ale capitalismului de consum. ...Stimularea consumului insa a fost cauzata de supra-productie. Supra-productia a fost creata si sustinuta de dezvoltarea industriala (masinile fac supra-productia), iar ca resurse, pana acum cel putin, si acestea au fost sustinute, s-au identificat noi si noi resurse, s-au inventat alte si alte materiale, s-au reciclat o parte. ...Dar pana la urma capitalismul asta de supra-productie si de consum cred ca tot o sa dea cu capul de tavan, resursele o sa devina din ce in ce mai putine si deci mai scumpe.
      Varianta optimista este ca atunci probabil o sa ne intoarcem la a trai cu mai putin, ...invatul sper sa aiba si dezvat.
      Varianta pesimista este ca se va crea o presiune atat de mare pe putinele resurse ramase, incat o sa se declanseze razboaie dupa razboaie pentru resurse (ceea ce deja poate chiar ca a inceput, gandindu-ne la petrol). Tot in varianta pesimista, o mare parte din oameni o sa moara din lipsa resurselor esentiale pentru supravietuire.
      Varianta SF este ca se inventeaza taman la timp replicatorul din Star Trek si atunci resursele devin nelimitate, ...dar asta e destul de putin probabil ;) (http://en.wikipedia.org/wiki/Replicator_(Star_Trek) )

      Dar sunt de acord in esenta cu comentariul tau si cu ceea ce ti-ai propus, numai ca as face o oarecare separare intre reclame "bune", reclame "rele" (bineinteles, relativ vorbind) si reclamele "publicitare", de care vorbeai si tu - adica cele care fac publice, cunoscute anumite produse, ...dar fara a se exacerba caracterul de reclama (in sensul de stimulare cu orice pret a cumpararii, consumului, exagerare, manipulare emotionala, mergand pana la minciuna sfruntata etc).
      La reclame "bune" as incadra de exemplu reclamele pentru campanii sociale, cele de constientizare si educare. Bineinteles ca si acestea pot naste dezbateri aprinse, ...insa sunt alceva decat reclamele "daunatoare" de care vorbeai tu.
      Uite cateva exemple:
      - http://www.youtube.com/watch?v=3RIV-QXCGng - reclama antidiscriminare rromi
      - http://www.youtube.com/watch?v=tm6qRAsCkUk&feature=related - discrimination hurts
      - http://www.youtube.com/watch?v=QlaU73JWZ88&feature=related - Violenta naste violenta
      - http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&NR=1&v=CWUtywfwsMw - reclama ref formare comportament copii
      - http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=Hy-wXUeoJ0w - Anti-Bullying Awareness
      - http://www.youtube.com/watch?v=EtLreOYgkyY&feature=related - Stop discriminarii in licee
      - http://www.youtube.com/watch?v=TjEVHt7pJmw - Reclama antidrog
      - http://www.youtube.com/watch?v=ryczyEWLQc4&feature=related - Campanie sociala de prevenire a consumului de droguri
      - http://www.youtube.com/watch?v=MPs8fNy3T1I&feature=related - campanie sociala - disperarea
      - http://www.youtube.com/watch?v=V743HNLEYUQ&feature=related - spot pt donarea de sange

      ...Dar bineinteles si acestea tot pe emotii pun accentul, ...si tind sa cred ca nu prea esti de acord cu asta, ci ca ai prefera niste campanii neutre, informative, bazate pe date, nu pe emotivitate. Ceea ce cred ca as prefera si eu, ...dar se pare ca nu prea ar avea impact la public...

      PS: mai intra un pic si pe blogul lui Madalin (gandeste-rational), ...ca mai asteptam un mic raspuns legat de un aspect (legat de certitudinea aia de care vorbeam).

      Ștergere
    3. Stimularea consumului insa a fost cauzata de supra-productie

      Stimularea consumului a fost cauzata de lacomie nu de supraproductie. Daca faci piure pentru familia ta si in fiecare zi faci mai mult decat mananca aia, cum procedezi, le bagi piure-ul ramas cu forta pe gat sau cureti data viitoare mai putini cartofi? Problema este ca astia nu faceau piure pentru familie ci pentru straini si ca castigau bani proportional cu cantitatea de piure produsa asa ca solutia a fost clara pentru ei - sa indoape consumatorul pana isi vomita matele. Asa suntem acum, cu voma in gat. (Aia care au bani - restul stau si tanjesc dupa ceea ce ceilalti vor sa vomite).

      Apoi, eu vorbeam aici de reclamele care indeamna la consumul unor produse, nu as numi reclame campaniile alea si mi se par ok toate, cel putin scopurile lor. Nu sunt fundamental impotriva apelul la emotii, sunt ok cu el doar daca dinamica acelor sentimente este circumscrisa unui rationament corect, pentru ca emotiile si sentimentele se suprapun adeseori cu ratiunea. Eu stiu totusi ca la fel de des se suprapun si cu iratiunea. Adica vreau sa spun ca e ok daca intr-o anumita circumstanta se face apel la empatia oamenilor.

      Ștergere
    4. "Stimularea consumului a fost cauzata de lacomie nu de supraproductie."
      Da, e corect, si lacomia apare in ecuatie, cu varf si indesat! Dar n-as elimina nici supraproductia. Merg mana in mana: ai suficienti cartofi si posibilitatea sa faci piure cacalau, ...si pentru ca esti lacom si vrei sa faci bani din el, convingi toti vecinii ca au o pofta nebuna de piure si sa cumpere de la tine, ca-l dai foarte ieftin, mult mai ieftin decat daca si l-ar face ei :) Iar pe langa supraproductie si lacomie (sau lacomie si supraproductie, ordinea e mai putin relevanta pt mine), mai apar probabil si alti factori. De exemplu imi aduc aminte cand eram mic si cresteam pesti exotici si invatasem sa nu le dau multa mancare deodata, sa le dau cate putin in fiecare zi, ...ca daca le dadeam prea multa erau in stare sa manance pana "explodau" (efectiv puteau muri si supraindopare). Imi pare ca nici oamenii nu sunt prea departe, ...ar supra-consuma sau supra-acumula (mania de a avea, cum ziceai) in continuu, eventual pana "explodeaza" sau nu mai are loc de lucrurile pe care le acumuleaza, pe care nici macare nu are timpul fizic sa le utilizeze de multe ori :))

      "Apoi, eu vorbeam aici de reclamele care indeamna la consumul unor produse, nu as numi reclame campaniile alea
      Da, campaniile alea nu sunt reclame la consumul de produse, asa cum am zis si eu, ...ma refer insa ca au acelasi mijloc (metoda) ca si spoturile publicitare si se difuzeaza tot in pauza de reclame. Similar, sunt si panouri publicitare cu astfel de campanii (am vazut impotriva consumului de droguri). Deci, pe acelasi principiu / cu acelasi mijloc ca al spoturilor publicitare, se pot face si lucruri bune, asta vroiam sa spun.
      Si ca pot fi, in acelasi fel ca reclamele, si alte lucruri decat acei "tânţari care te bâzaie, te pişcă şi nu-ţi dau pace". Metoda reclamei nu este neaparat gresita, ...insa continutul si scopul ei conteaza!

      "Nu sunt fundamental impotriva apelul la emotii, sunt ok cu el"
      Ref la emotii ma gandeam in sensul in care apelarea la emotii de obicei este asociata cu tehnicile de manipulare, ...fie ea si manipulare pozitiva (daca se poate spune asa ceva si nu e oximoron).

      Ștergere
    5. Metoda reclamei nu este neaparat gresita, ...insa continutul si scopul ei conteaza!

      Corect.
      Daca stau sa ma gandesc n-as avea nimic impotriva ca o femeie frumoasa sa promoveze ratiunea folosind aceeasi tehnica pe care o folosesc cei care vand cosmetice.
      Ceea ce este gresit in metoda expunerii informatiilor in public este faptul ca in cea mai mare parte banii dicteaza ce apare pe pancartele alea si in clipurile publicitare. Ar trebui dupa capul meu ca banii sa fie laterali acestei chestiuni - adica atunci cand vine vorba de bagat ceva prin pauzele publicitare.

      Ref la emotii ma gandeam in sensul in care apelarea la emotii de obicei este asociata cu tehnicile de manipulare

      Sunt cazuri in care emotiile trec peste ratiune si sunt cazuri in care ratiunea trece peste emotii. Ar fi stupid din partea mea sa neg ca in cazurile din categoria I e mai eficient sa folosesti apelul la emotii.

      Ștergere
    6. "Eu deci am sa pun cateva articole pe aici sa arat cum e daunatoare aceasta reclama."

      Ar fi in mod sigur mai lamuritor, pentru ca subiectul este foarte vast si conectat cu alte domenii. In acelasi timp insa cred ca se intelege destul de clar la ce te referi, sunt o multime de reclame care sfideaza incepand de la bunul simt si pana la cea mai vag umbra de logica. Motivatiile si cauzele care stau la baza acelor reclame, sunt convins ca pot sta la baza unei analize critice importante atat pentru mai buna intelegerea fenomenului, dar cred ca se vor putea vedea mult mai bine analogiile cu alte aspecte foarte importane ale vietii sociale in care troneaza acelasi gen de motivatii si cauze.

      Ștergere
  8. "paunul isi face "reclama" cu coada sa...pt a atrage femela"
    Intr-adevar, un bun exemplu de reclama intr-un mediu care nu are nimic cu societatea capitalista, cu legile ei. Acolo e vorba de alt criteriu decat profitul maxim, e vorba de a maximiza sansele de reproducere, de sustinere a propriei specii. La oameni, mai ales in tarile cu un grad de educatie ridicat, chiar nu cred ca e scopul numarul 1 sa faci cat mai multi copii, dar exista multe alte scopuri de varf, cum sunt ridicarea gradului de confort, al intelectului etc.

    "Dar exista si alte lucruri care influenteaza implementarea noilor tehnologii."
    Or fi, dar in societatea asta noile tehnologii presupun alocarea unor fonduri uriase pentru cercetari, iar banii trebuie sa vina din vanzari si sa se transforme in bani (mai multi de regula) prin implemntarea noilor tehnologii, astfel sa fie asigurate viitoarele fonduri. Chiar daca in sine capitalimul nu "simte" la nivelul ideologiilor (banuiesc ca acolo te refereai ca nu au efect) noile tehnologii, nu le incurajeaza in mod direct, nu le foloseste in mod direct, el ofera un mediu in care se pot dezvolta acele tehnologii. Asa cum nici in natura nu are prea mare efect "tehnologia" paunului, nu influenteaza direct legile ce guverneaza naturalul, iar ca paunul sa atinga un asemenea nivel de "tehnologizare", s-a folosit de legile mediului natural, de fapt acele legi l-au modelat, insa a fost nevoie de ceva vreme.

    Cred ca acele reclame de care te legai pe buna dreptate, considerandu-le nocive, sunt un balast de nedorit, in mod sigur exista solutii pentru a le diminua, unul dintre ele fiind sa avem fiecare atitudinea corecta fata de produsele astfel bagate cu forta pe gatul nostru: sa le respingem, sa nu le cumparam..:).. astfel reclama se poate transforma intr-o anti-reclama pentru acele produse, iar restul tine de fluxul normal al pietei .. vor iesi de pe piata! Exact asa cum nu acceptam nici alte rahaturi (ideologice mai ales)!!!!

    RăspundețiȘtergere
  9. Am citit cu atenţie articolul, precum şi comentariile. S-a umblat cu mănuşi.
    Greşeşti, godless1859, şi greşeşti amarnic. Lumea noastră este informaţie. O parte este căutată de cel ce are nevoie de ea şi se numeşte că se informează. O alta este emisă de cel ce o are şi se numeşte că se promovează. La un moment dat cel ce are nevoie de o anumită informaţie o obţine dacă este emisă de cel ce o deţine. Procesul se numeşte comunicare şi este bivalent. Se manifestă încă din mediul intrauterin şi ne însoţeşte toată existenţa. Că nu suntem pregătiţi să supravieţuim afluxului masiv de informaţie (reclamă) ... este o chestiune de selecţie. Asta e, nu toată lumea are codul genetic perfect!!!
    E vina noastră, nu a reclamelor.
    Este posibil să pară că există o inflaţie de informaţie de promovare. Dar nu este. E doar incapacitatea noastră, individuală, de a discerne informaţiile valoroase şi funcţionale de cele parazite sau nocive. Există şi oportunitate, întradevăr. O reclamă bună a unui produs de calitate face ca acesta să aducă mai multe fonduri pentru o reclamă şi mai performantă. Dar şi aici funcţionează evoluţia. La un moment dat anumite produse sunt eliminate de pe piaţă tocmai datorită posibilităţii apariţiei altora mai performante ce sunt, culmea, promovate tot prin reclame.
    Şi o autoreglare funcţionează. Pentru segmentele de piaţă "sensibile" din considerente morale există regulamente ce interzic anumite reclame (ex. promovare pornografie spre copii). Pentru celelalte există nevoia de eficienţă. Că nu întotdeauna o anumită reclamă se adresează DOAR celor interesaţi de ea (şi ajunge la ochii şi urechile tale sensibile) este doar o "scăpare" a specialiştilor, pe care piaţa liberă o să-i penalizeze, fii sigur, prin faptul că au cheltuit mai mult decât vor câştiga. Un produs ce este resimţit ca "băgat cu forţa" pe gâtul consumatorului este şi el ocolit de piaţă.
    Eu am prins o vreme în care reclama era o manifestare odioasă a "imperialismului capitalist". Eram mult mai prost (informat) pe vremea aceea...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Subiectul cu reclamele este destul de complex si poate fi analizat din multe perspective. Godless s-a axat mult pe partea "rea" - partea aceea cu reclame agresive, manipulatoare, mincinoase. Si acea nesimtire la care se poate ajunge, pt ca, oricat as vrea sa nu vad, exista multa nesimtire in reclamele de la noi.
      Dar asta probabil si pt ca la noi este un capitalism salbatic, intr-o tara saraca (ma rog, in "curs de dezvoltare"), cu o populatie prost educata, manelizata, fara ideea unei "civilizatii", simt etic si o cultura cat de cat mai bine formata. Iar in conditiile astea apar mai multe categorii de reclame "nesimtite", care de fapt dezinformeaza mai mult decat informeaza si chiar agreseaza oamenii cu bun-simt (aia putini care sunt):
      - o mare parte a reclamelor de la televizor, pe bannerele din oras, la metroul bucurestean etc ajung sa promoveze produse de proasta calitate, pentru oameni saraci, exagerand si inseland intr-un mod nesimtit;
      - o alta parte (sau ma rog, categoriile se intrepatrund) apeleaza la chestii considerate de un om cu mai mult bun-simt ca fiind elemente de "subcultura": sexualitate exagerata, "manelisme" etc

      Ștergere
    2. "E vina noastră, nu a reclamelor."
      Pai a cui sa fie a altcuiva?? Reclamele tot ale noastre sunt..

      Puctul de vedere pe care l-ai prezentat imi pare foarte bun pentru ca reorienteaza discutia spre o directie care imi pare mai generala si mai bine ancorata, nu o palfoneaza la cadrul social al capitalismului. Nu numai in capitalism sunt reclame. Traficul de informatii este pana la urma cel mai important aspect al vietii, esenta evolutiei ei, probabil chiar a aparitiei ei.

      Cred ca discutia asta face de fapt parte din acel proces de autoreglare de care pomeneai. Toate sistemele naturale si-au dezvoltat sisteme de autoreglaj, de adaptare la conditii, de elimnare a elementelor care nu sunt performante din punctul de vedere al sistemului respectiv, nu respecta suficient conditiile de performanta evoluate in acel sistem. Sistemele sociale nu fac exceptie de la natural si chiar daca exista anomalii ale momentului, care raportate la conditiile de functionare a societatii se pot cataloga drept nepreformante, societatea le elimina sau le atenueaza prin mecanisme care fie deja exista, fie apar ca si rezultat complex al unor cauze si efecte directe sau indirecte.
      Asa ca reclamele astea idioate de care vorbim, care ne sunt de-a dreptul impotriva fiintei ca intreg (fizic, psihic si intelectual) incet incet creaza iritatii, apoi iritatiile fac sa apara preocupari pentru a contracara si iritatia dar si cauza ei (inclusiv acest post al blogului), un fel de anticorpi, iar intr-un final apoteotic le vom trece intre cele "sfinte" si pe astea. Bineinteles ca n-o sa apucam sa ne bucuram prea mult, alte anomalii ne vor toca marunt neuronul si vom avea mereu de lucru.

      Ștergere
    3. Lumea noastră este informaţie. O parte este căutată de cel ce are nevoie de ea şi se numeşte că se informează

      Da, pai si religiosii cauta informatie bisericeasca. N-ai vazut cum cumpara carti, de Cleopa, de Papacioc, de Iustin Parvu si dracii sa-i pieptene - care mai sunt. Asta totusi nu se cheama ca se informeaza ci se cheama ca se dezinformeaza. Asa ca e bine sa facem aceasta distinctie.
      Apoi alta distinctie este ca informatia din reclame nu o cauta nimeni, nu plateste pentru ea cel care este obligat sa consume aceasta informatie, plateste pentru expunerea ei cel care o produce. Si in contexul in care ea este doar ideologia (defecta) a unei factiuni a populatiei nu vad ce cauta in spatiul public intr-o masura incomparabil mai mare decat ideologiile altor factiuni care poate ca nu sunt atat de defecte. Bisericosii sunt scutiti de taxe ca sa-si poata propaga ideologia cu mai multa forta decat poate concurenta iar consumeristii au parte de monopolul spatiului public in favoarea lor? Nu-i corect.

      Vei reusi sa ma convingi ca reclama e buna atunci cand ai sa ma convingi ca e bun consumerismul - lucru care n-o sa se intample foarte devreme deoarece am cantarit eu lucrurile destul si n-ai cum sa-l scoti pe asta de bun oricat te-ai chinui.

      Este posibil să pară că există o inflaţie de informaţie de promovare. Dar nu este. E doar incapacitatea noastră, individuală, de a discerne informaţiile valoroase şi funcţionale de cele parazite sau nocive

      Nu este vina indoctrinarii religioase, este vina copilului care nu poate sa discearna intre informatiile utile si alea nocive? Oamenii maturi sunt pe post de copii la capitolul asta. Exista mai multe tehnici de marketing a caror scop declarat este sa ocoleasca gandirea rationala si sa faca uz de niscai biasuri cognitive. Si in acest caz tu poate ca vrei sa dai vina pe om dar aia care il lucreaza pe om pe la punctele sensibile ce sunt, pureci, nu sunt tot oameni? Asa cum ai pretentia ca indoctrinarea religioasa sa fie data afara din spatiul public la fel am si eu pretentia ca indoctrinarea cu religia consumerista sa se duca sa se manifeste prin spatiul privat. Asta in caz ca nu or sa reuseasca sa demonstreze ca a cumpara cat nu-ti trebuie reprezinta un avantaj pentru populatie.

      Ștergere
    4. La un moment dat anumite produse sunt eliminate de pe piaţă tocmai datorită posibilităţii apariţiei altora mai performante ce sunt, culmea, promovate tot prin reclame

      Exista intr-adevar problema cu masinile care sunt uzate moral si in cazul carora este corect sa le dai la fiare vechi si sa iei altele mai economicoase. In acest caz eu vreau o cercetare stiintifica care sa caculeze ce si cat se castiga / pierde de pe urma inlocuirii unei generatii de masini cu alta - si daca se castiga mai mult decat 0 atunci sa fie nu reclama, ci campanie publicitara la nivel national. Daca insa acel produs / tehnologie este inlocuit doar din cauza lacomiei producatorului, fara un avantaj pentru populatie atunci producatorul sa-si puna pofta-n cui. Sa nu spun ca ar fi de bun simt asa ceva dar se pare ca bunul simt nu-i vreo virtute in lumea noastra.

      Că nu întotdeauna o anumită reclamă se adresează DOAR celor interesaţi de ea (şi ajunge la ochii şi urechile tale sensibile)

      Te inseli in legatura cu ochii si urechile mele. Reclamele intr-adevar ma streseaza insa nu e ca si cum ar avea vreuna vreun efect asupra mea. Ala este doar un fel al meu de-a zice ca ideologia si propaganda consumerista este reprezentata in mod disproportionat in societatea noastra. Iar eu cand ma uit pe la lumea din metrou de exemplu imi dau seama ca lucrurile de care au nevoie acesti oameni nu sunt ultimele gadgeturi si alte consumabile. Din alea au destule, ceea ce le lipseste este altceva.

      Eu am prins o vreme în care reclama era o manifestare odioasă a "imperialismului capitalist"

      O fi. Chiar daca nazistii ar fi spus ca reclama este o manifestare odioasa a capitalismului nu rezulta ca din cauza ca au spus-o nazistii afirmatia e automat falsa. Si nu rezulta nici din faptul ca au afirmat-o si altii care se ocupau in mod traditional tot cu propaganda mincinoasa si spalarea creierelor.

      Ștergere