Apelul la majoritate este un tip de  inferenţă calificată ca fiind eroare logică şi încă una de foarte tristă  amintire. Esenţa acestui procedeu ilogic constă în adoptarea unei  poziţii doar din cauză că mulţi alţii o adoptă, însă faptul că mulţi  oameni adoptă o poziţie nu spune nimic despre corectitudinea respectivei  poziţii. 
    Această metodă de-a  ataşa o valoare de adevăr unei propoziţii se bazează pe credinţa conform  căreia este imposibil ca atât de mulţi oameni să se afle în eroare.  Credinţa iraţională în imposibilitatea erorii colective  izvorăşte din  refuzul de-a accepta un fapt simplu: majoritatea oamenilor sunt  dezinformaţi şi proşti. Iată un grafic care arată distribuţia  inteligenţei şi a gradului de informare într-o populaţie:
     Nu doar inteligenţa şi gradul de informare variază conform cu graficul  de mai sus ci aproape toate proprietăţile definite analog acestora; la  fel arată şi distribuţia greutăţii, a înălţimii sau religiozităţii în  cadrul populaţiei religioşilor.
    În ceea ce priveşte prostia populaţiei, în intervalul (μ - 3σ, μ - 2σ) se află retardaţii şi cei care au ca profesie absolută incultura, aproximativ 2,5% din populaţie.
    În intervalul (μ - 2σ, μ + 2σ) avem grosul populaţiei format din pseudoculţi slab informaţi, 95%  din populaţie. Aceştia pot fi observaţi peste tot şi nu poţi scăpa de  ei oriunde te-ai duce, tocmai pentru că sunt atât de mulţi.   Din  această categorie faci parte tu, prietenii, rudele şi colegii tăi, şi spun asta deoarece prezentul articol este îndreptat către  toţi cetăţenii, nu către publicul meu obişnuit. 
    Publicul meu obişnuit (listat în mare parte la blogroll) face parte din categoria aflată în intervalul (μ +2σ, μ + 3σ), reprezintă tot 2,5%  din populaţie şi consistă în oameni educaţi, informaţi şi sceptici,  care sunt în stare să judece cu propriul cap şi să consulte dovezile  fără să se bazeze pe părerile şi credinţele imensei turme de pseudoculţi  dezinformaţi. Faptul că religia este unul dintre hobby-urile noastre  este însă doar coincidental; există oameni la fel de educaţi ca ateii  militanţi dar care au altfel de preocupări.
     E bine să precizez aici că acea curbă are forma din imagine indiferent  de ţară sau de epocă. La fel arăta şi în Evul Mediu. Ceea ce într-adevăr  diferă sunt sistemele de referinţă. De exemplu, proştii din Evul Mediu  erau mai proşti decât proştii actuali, iar elita Evului Mediu era mult  mai dezinformată decât elita actuală. Mai mult, există o majoritate de  oameni care actualmente cunosc mult mai multe decât cunoşteau elitele  Evului Mediu. Orice elev de generală care ştie că alchimia e o  parascovenie caraghioasă îi este superior lui Isaac Newton în această  privinţă. 
   O altă precizare pe care trebuie să o fac este aceea că doctrina determinismului genetic este una falsă. Într-adevăr  omul se naşte cu nişte predispoziţii genetice însă modul în care acele  predispoziţii se vor manifesta depinde de mediu în asemenea măsură încât  îl poate face pe un individ să-i fie superior lui Isaac Newton din aproape toate  punctele de vedere, în ciuda faptului că acela este dotat genetic  pentru ştiinţe mult mai prost decât Newton. În ceea ce priveşte  dezvoltarea unei fiinţe umane mediul social este esenţial iar acel mediu  este creat de către noi, nu de altcineva. Proştii cei mulţi sunt  creaţia unui sistem antieducaţional, care incriminează gândirea critică,  diversitatea de opinii şi proslăveşte obedienţa, autoritarismul şi  instinctul de turmă.
    A considera că părerea  majorităţii despre o anumită chestiune este corectă doar din cauză că  acest grup este foarte mare, echivalează cu a considera că pseudocultura  şi slaba informare caracteristică majorităţii populaţiei reprezintă o  bază solidă pentru a determina adevărul. Iar aceasta reprezintă în sine o  dovadă pentru prostie şi pentru dezinformare.
    În mod cert majoritatea populaţiei nu este o sursă bună pentru  extragerea de adevăruri şi principii de comportament. Singurele surse  certificate pentru extracţia de adevăruri sunt raţionamentele corecte şi  dovezile empirice, nu o majoritate, nu o minoritate nici vreun alt  grup, decât dacă acel grup respectă regulile raţionamentelor corecte şi  consultarea obiectivă a dovezilor. O informaţie nu trebuie acceptată  pentru ca vine de la X sau de la Y, indiferent cine este X, cine este Y  şi indiferent de numărul lor. 
    Pe  scurt, cine se ia după proşti, este un dobitoc. În caz că nu vrei să te  iei după proşti, ci după deştepţi, n-ai nimerit bine deoarece trebuie  să ai un criteriu eficient pentru a-i separa pe unii de alţii şi ai  ajuns de unde ai plecat, la modul în care poţi stabili dacă pretenţiile  unora sau a altora sunt justificate. Tot trebuie să raţionezi corect, să  cunoşti regulile raţionamentelor corecte, tehnicile de propagandă şi de  manipulare, erorile de logică şi să consulţi întotdeauna dovezile  empirice.
  O societate în care  apelul la majoritate este considerat un comportament acceptabil este  constituită din oi, nu din oameni. Toată lumea ştie acest lucru însă  este dureroasă recunoaşterea lui. Chiar dacă este dureros, totuşi  adevărul trebuie spus şi acceptat:
   Drept urmare iniţiez campania numită "ADEVĂRUL NU ESTE O INSULTĂ!" care s-ar putea materializa deocamdată în felul următor:
    Nu este acceptabil social să spui că majoritatea oamenilor sunt idioţi  însă acesta este adevărul. Atunci când se face un apel la majoritate  care întâmplător dă rezultatul corect, se punctează în mod politicos  faptul că este un procedeu ilogic. Atunci când se invocă pe baza  apelului la majoritate o tâmpenie sinistră care este crezută de  majoritate prin deziluzie în masă trebuie răspuns în mod adecvat astfel:
     "Toţi cei care cred tâmpenia asta sunt idioţi, iar cel mai mare idiot eşti tu, deoarece te iei după alţi idioţi"

Inteligenta, Informarea si Adevarul nu au neaparat ceva in comun si nu se determina una pe alta. Poti fi inteligent si ne-informat, nu te face Prost. Daca cunosti Adevarul nu te face automat inteligent, poate doar (mai) informat. La fel de bine poti fi "prost-informat" ceea ce-ti va oferi un adevar-fals si indeferent de cat esti de inteligent iti va agrava disonanta cognitiva.
RăspundețiȘtergereInteligenta, Informarea si Adevarul nu au neaparat ceva in comun si nu se determina una pe alta
RăspundețiȘtergereN-am scris nimic de inteligenta pe aici, dar sa stii ca si aia depinde de informare. Daca un copil nu este stimulat intelectual ramane cam prost. Apoi cuvintele alea se scriu cu litere mici ca nu sunt nume de oameni ci substantive comune.
Poti fi inteligent si ne-informat, nu te face Prost
Adica poti sa fii un computer cu configuratie buna dar fara hard disk? Tot inutil e; la fel de inutil ca unul cu hard dar fara procesor. Se cheama prost pe scurt.
Si uite asa prin acest articol ne-ai initiat si in doctrina fascismului, caci cum ramane cu cei aflati in (u-3s, u+2s)?
RăspundețiȘtergereN-am initiat in nici un fel de doctrina; am spus ca a-ti baza parerile pe spusele acelor indivizi doar pentru ca sunt majoritari este irational. N-am spus ca trebuie eutanasiati sau persecutati in vreun fel. Si este bine sa se stie faptul ca adeseori prostia poate fi generala.
RăspundețiȘtergereAsadar ai prezentat o posibila problema. Solutia care ar fi ca sa impacam tot intervalul?
RăspundețiȘtergereNu este o "posibila" problema e o mare problema. Daca treci prin istoria stiintei si tehnologiei, a drepturilor omului, etc, o sa vezi ca majoritatea a dus razboi impotriva minoritatilor intotdeauna. Oamenii trebuie sa inteleaga ca numarul celor care adopta o pozitie nu este o dovada pentru adevarul unei afirmatii. Solutia pentru a impaca intervalul ar fi studierea la scoala in mod succint a catorva domenii intelectuale cum sunt psihologia cognitiva, logica, retorica, sociologie, antropologie, epistemologie si evident evolutionism. Se pot face si la nivel de ciclu primar, nu e nevoie sa fii doctor docent si sa stii toata antropologia; cateva chestii esentiale acolo. Intervalul o sa fie impacat atunci cand toti oamenii or sa aiba o metoda comuna de-a estima adevarul sau falsul unei propozitii. Metoda stiintifica este cea mai buna pana acum si nu se face prin scoli asa cum ar trebui sa se faca din cauza ca statul nu vrea oameni care sa gandeasca singuri si sa ia decizii informate ci sclavi obedienti. La scoala te pregatesc doar sa muncesti si sa poti mânui niste masini.
RăspundețiȘtergere